Het testen van weathering
Nog nooit heb ik eigenlijk weathering toegepast. Dit omdat ik eerst alles via modelspoor deed. Eigenlijk vond ik het jammer om treinen die ik had gekocht aan te passen / te weatheren. Je hebt er namelijk wel voor veel geld staan.
Maar nu zal ik het toch moeten doen, alleen ben ik nog wel voorzichtig hiermee. Ik heb geen idee hoe het gaat. Het lijkt allemaal zo gemakkelijk, maar toch wil ik dit niet direct op het origineel uitproberen.
Om dit te voorkomen heb ik een proefstukje gemaakt, waarop ik het weather-proces ga uitproberen.
Als eerste heb ik een frame gemaakt waar tussen zich ‘muren’ bevinden.
De klei is in het frame geplakt door gebruik te maken van de Cre-Action lijm TACKY GLUE
Door met een dun potlood zachtjes terwijl de klei nog vochtig is de vorm er in te krassen, is het mogelijk om deze verdiept te laten wegvallen. Dit doe ik om hier later in die krassen verf te laten lopen met een deel verf en veel water. Hierdoor krijg je een waterachtige substantie die makkelijk ergens vanaf loopt en toch sporen achterlaat.
Dit doe ik pas als de klei droog is. Het ligt nu op de kachel te drogen.
===============================================
Een dag later
===============================================
Het is gedroogd en keihard geworden. De klei is dus gereed voor het schilderen.
Hiervoor heb ik dus zoals hierboven beschreven verf genomen die erg verdunt is. Ik heb twee kleuren genomen. Bruin (burned umber) en zwart. Beide heb ik ze erg verdunt met water en er overheen gestreken.
Hierna ben ik er gelijk met een stukje keukenpapier overheen gaan strijken en ja hoor, de scheuren / voegen zij gevuld en de stenen zijn wat donkerder geworden.
Hoi;Vraag; wat voor soort klei gebruik je??
Ik maak gebruik van klei van de action. Gewoon uit de knutsel afdeling